تراشه جدید انویدیا برای خودرو خودران - آی تی دان

از تراشه جدید انویدیا برای خودروهای خودران رونمایی شد

در این چند سال اخیر که هوش مصنوعی پیشرفت کرد ، بحث خودرو های خودران داغ شد و تقریبا تمامی کمپانی ها خودرو سازی مشهور در فکر استفاده از این تکنولوژی هستند تا بتوانند خودروهای خودران خود را عرضه کنند . با بیشتر شدن تقضاها برای چنین خودرویی ، شرکت های سازنده سخت افزار های رایانه و هوش مصنوعی تصمیم گرفتند تجهیزات و سخت افزار این خودروها را تامین کنند که به نظر می رسد شرکت انویدیا پیشتاز در این زمینه می باشد . با آی تی دان همراه باشید .

شرکت بزرگ آمریکایی انویدیا ، به تازگی از تراشه جدید خود به نام « Xavier » رونمایی کرد تا قدرت خودروهای خودران را دوچندان کند . خودرو های خودران « Self-Driving » به توان پردازشی و محاسباتی بالایی نیاز دارند زیرا تمام کارهایی که توسط راننده انجام می گرفت اعم از ترمز کردن ، توجه به طرفین و خودرو های اطراف و حفظ فاصله ایمنی با آن ها ، دنده عوض کردن و … باید پردازش و انجام بدهند و علاوه بر این ها باید با شرکت در هر لحظه تماس داشته باشند و از آخرین اخبار ترافیک باخبر شوند ، از همین رو شرکت انویدیا « Nvidia » تصمیم گرفت تا تراشه « Xavier » را بسازد و رونمایی کند .

این تراشه قرار است در پلتفرم « Drive PX2 » که آخرین مدل از ابر رایانه ساخته شده برای خودرو های خودران است ، پیاده سازی شود .
« Xavier » نوعی سیستم بر روی تراشه ( سیستم تراشه ای ) است که شامل یک پردازنده گرافیکی « GPU » ، از یک پردازنده مرکزی هشت هسته ای « CPU » و یک شتاب دهنده ی دید کامپیوتری است . این پردازنده می تواند 20 تریلیون محاسبه را در ثانیه انجام دهد در حالی که انرژی مصرفی آن در حدود 20 ولت خواهد بود .

جن سون هوانگ « Jen-Hsun Huang » مدیر عامل انویدیا در کنفرانس اخیر « Nvidia’s GPU Technology » در آمستردام گفت :

این تراشه ، بزرگترین تراشه است تاکنون می شناسم و ما در ساخت این تراشه زمان خیلی زیادی را صرف کرده ایم .

در یک تحقیق که مربوط به خودرو خودران که در ماه آوریل انجام شده است ، « Xavier » به گونه ای طراحی شده است تا جایگزین پلتفرم « Drive PX2 » بشود . « Drive PX2 » دارای دو تراشه و چندین پردازنده گرافیکی « GPU » است ولی « Xavier » به تنهایی می تواند پردازش های مورد نیاز را با مصرف انرژی کمتری انجام دهد .

این شرکت آمریکایی که به گفته مدیرعاملش یک کمپانی همه کاره یا به قول معروف همه فن حریف است ، در زمینه هوش مصنوعی وارد شده و با همکاری کمپانی TomTom در تلاش است که بتواند سیستم دقیق تری نسبت به سیستم های دیگه در مسیریابی خودروهای خودران ایجاد کند . این سیستم با اتصال به سرویس های ابری ، نقشه راه را برای خودروها و وسایل نقلیه بروزرسانی می کند .

این نقشه دقیق از اهمیت خاصی برای خودروهای خودران برخوردارهستند و بهره گیری از پردازنده های « AI » می توانند مواردی همچون خطوط جاده ها ، خروجی بزرگراه ها موانع خطر را به سنسورهای خودرو مخابره کنند .

در همکاری شرکت « Nvidia » و « TomTom » نزدیک به 75000 مایل ( هر مایل معادل 1.6093 کیلومتر می باشد ) از مسیر بزرگراه های جهان ، تحت پوشش قرار می گیرند و بهره گیری از این سیستم برای خودروهای خودران تحت پلتفرم « Drive PX » فراهم خواهد شد .

ویلم استریج‌بوش « Willem Strijbosch » مسئول بخش خودروهای خودران شرکت « TomTom » می گوید :

آمیزه‌ای از نقشه‌های فوق‌ العاده دقیق و باکیفیت ما به همراه پلتفرم انویدیا ، کمک خواهند کرد تا ویژگی هایی به این خودروها اضافه کنیم تا سازندگان این خودروها با سرعت بیشتری به روند ساخت آن ها توسعه دهند و در آینده‌ی نزدیک تری این خودروها به رسمیت شناخته شوند .