شرکت یاهو - آی تی دان

یاهو : رسما هک 500 میلیون حساب کاربر را تایید کرد

در سال 2014 یک خبر مبنی بر هک حساب های کاربری یاهو منتشر شد اما یاهو آن را رسما تایید نکرد . به نظر متخصصین امنیتی احتمال هک شدن حساب های کاربری وجود داشت و از تمامی افراد خواستند که رمز و اطلاعات خود را عوض و بروز نمایند .

بعد از گذشت 2 سال از این خبر و فشارهایی به شرکت یاهو وارد شد ، بالاخره این شرکت با برگزاری یک کنفرانس خبری اعلام کرد که بیش از 500 میلیون حساب کاربری مورد نفوذ قرار گرفته و هک شده اند . اطلاعاتی که هکران در اختیار دارند شامل : مشخصات فردی ، آدرس های ایمیل ، شماره تلفن ، تاریخ تولد و در برخی موارد سوال و جواب امنیتی این کاربران می باشد . مقامات این شرکت که در حال واگذاری این شرکت به اپراتور مشهور ورایزن می باشند اعلام کردند برای یافتن این هکران با مقامات قانونی به شکل نزدیک همکاری خواهند کرد . به اعتقاد آن ها این هکران مورد حمایت های دولتی بوده اند ، اگر چه نامی از کشور برده نشد .

با چنین حجم هک و نفوذ به اطلاعات این حرف متخصصین امنیت ، انتخاب رمزهای قدرتمند و غیر قابل پیش بینی و همچنین عدم استفاده از رمزهای عبور برای حساب های کاربری مختلف ، اهمیت خاصی پیدا می کند .

شرکت ورایزن با پرداخت 4.83 میلیارد دلار می خواهد صاحب کسب و کار این شرکت شود ، گفته است که آن ها از دو سال پیش به قضیه این هک و نفوذ به اطلاعات کاربران آگاه بوده اند اما تاثیر اساسی و زیاد در انعقاد قرارداد واگذاری ندارد .

براساس بررسی های به عمل آمده توسط موسسه غیر دولتی « Privacy Rights Clearinghouse » که به صورت تخصصی به بررسی نقض های امنیتی در فضاهای سایبری می پردازد ، این هک وسیع ترین و بزرگترین عملیات هکری می باشد که تاکنون در دنیا اتفاق افتاده است .

درست است که یاهو بعد از آگاه شدن از این حمله سایبری و هک اطلاعات کاربرانش ، تدابیری امنیتی برای حفظ اطلاعات کاربران به کار بسته است ؛ اما همان طور که در بالا اشاره شد خیلی از کاربران از رمز و اطلاعات مشترک در حساب های کاربری مختلف استفاده می کنند که این باعث می شود حساب کاربری این افراد در سرویس های اینترنتی دیگر با خطر جدی رو به رو باشد .

توصیه سایت آی تی دان این هست که : 1- از رمز های قوی استفاده کنید و از رمز های مشترک در سرویس های مختلف اینترنتی استفاده نکنید .
2- اگر هنوز از سال 2014 تا الان اطلاعات خود را بروز نکردید و رمز عبور را تغییر ندادید سریعا این کار را انجام دهید .