گوگل - آی تی دان

گوگل دو منبع عکس و ویدیو را برای یادگیری ماشینی معرفی کرد

در این یک قرن اخیر پیشرفت تکنولوژی به حدی زیاد بوده است که خیلی از رویاهای انسان به واقعیت تبدیل شده است . یکی از رویاهای محقق شده و در حال پیشرفت انسان ، انجام کارها به وسیله هوش مصنوعی است که باعث می شود کارها خیلی سریع تر و با دقت خیلی بیشتر نسبت به انسان انجام داده شود . پس عجیب نیست در این روزها اخبار زیادی در مورد هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی منتشر می شود به خصوص از گوگل در این رابطه !! با سایت آی تی دان همراه باشید .

یادگیری ماشینی به هیچ وجه کار آسانی نیست زیرا برای تنظیم الگوریتم ها برای تشخیص و پیش بینی الگوهای متفاوت باید حجم زیادی از اطلاعات برچسب گذاری شده را در اختیارشان قرار داد تا با استفاده از آن ها فرآیند آزمایش و یادگیری را انجام دهند .

گوگل به عنوان یکی از شرکت هایی که در این علم تلاش بسیاری می کند و در خبر مربوط به این شرکت « پیشرفت هوش مصنوعی در توصیف تصاویر » گفتیم که گوگل پیشرفت زیادی در یادگیری ماشینی داشته است حال به تازگی دو منبع بزرگ و عظیم به نام های « Open Images » و « YouTube8M » معرفی کرده است که حاوی میلیون ها لینک برچسب گذاری شده برای محققان است تا محققان با بهره گیری از آن ها بتوانند فرآیندهای خود را آموزش دهند .

مجموعه « Open Images » حاصل همکاری گوگل، دانشگاه کارنگی ملون و کورنل می باشد و برای تهیه آن در مرحله نخست 9 میلیون داده ابتدا توسط سیستم های کامپیوتری برچسب گذاری شده اند و سپس تصحیح و تایید شدند .

 

یادگیری ماشینی

گوگل در مورد این منبع گفته است که عکس های کافی برای آموزش دادن یک شبکه عصبی ( آن هم از ابتدایی مرحله ) در این منبع هست ، بنابراین اگر دوست دارید پروژهایی مثل « Daydream » یا حتی نسخه بهتر از گوگل فوتوز « Google Photos » درست کنید همه چی برای شما فراهم است .

منبع دوم « Youtube8-M » که این شرکت آمریکایی معرفی کرده است دارای 8 میلیون ویدیو ( بیش از 500.000 ساعت محتوای ویدیویی  ) است که طبق گفته های تیم ارائه دهنده این منبع ، از نظر مقیاس و تنوع با منابع ( دیتابیس ها ) کنونی قابل مقایسه نیست .

دلیل این کار گوگل را می توان این دانست که محققان بتوانند دسترسی به یک منبع بزرگ عکس و ویدیو داشته باشند تا بتوانند روی این علم بیشتر کار کنند و دیگر نگران منبع برای آزمایش و یادگیری نباشند . در ضمن این دو منبع برای عموم مردم قابل دسترسی است .